Zelfvertrouwen opbouwen?

april 21, 2020 0 Door Miss. F

”Had ik nou maar wat vaker nee gezegd…” Is dit een gedachte die soms in je opkomt? Dan kan dit een interessant artikel voor je zijn. Hierin beschrijf ik wat assertief en sub-assertief is en waarom zelfvertrouwen opbouwen zo belangrijk is. Het is essentieel om sterk in je schoenen te staan en voor jezelf op te komen. Wil je meer controle over je eigen leven? Lees dan snel verder!

Wat is (sub)assertief zijn?

Assertief zijn is niet een knop die je aan of uit kunt zetten. Echter, is het wel zo dat je jezelf kunt aanleren om meer assertief te worden. Dit kan stap voor stap, zodat je niet van de een op de andere dag een soort persoonlijkheidsverandering hoeft te maken. Wil je hier een video over zien? Klik dan hier.

Assertief zijn is nauw gelinkt met zelfverzekerdheid. Het betekend dat je voor jezelf op kan komen en dat je niet bang bent om je eigen mening te laten horen.

Het is namelijk belangrijk om onderscheid te maken tussen assertief zijn en een karakter opzetten of attitude creëren. Verder is het essentieel om je eigen persoonlijkheid te behouden, want je bent wie je bent en daar mag je trots op zijn! Belangrijk is dus, om een positieve nadruk op je persoonlijkheid te leggen om op jouw eigen manier zelfverzekerder te worden en zo dus meer zelfvertrouwen opbouwen.

Stappen die je kunt volgen

  1. Herkennen van je eigen sub-assertieve gedrag.

    Als er een situatie voorspeelt of iemand maakt een opmerking die je eigenlijk niet helemaal kunt waarderen, kun je dit opmerken. Dat is de eerste stap; het opmerking en herkennen van je eigen gedrag. Hierdoor merk je wat de reden is van je gedrag. Het is al een goede eerste stap om dit te herkennen van jezelf, je creëert hierdoor ook meer zelfkennis.

  2. Vragen waarom?

    Vragen is de key om een andere reactie uit de persoon die tegenover je staat te wekken. Assertief zijn betekent niet dat je gelijk in de verdediging hoeft te schieten door passief-agressief te reageren. Door te vragen waarom iemand dat zegt, laat je iemand nadenken over waarom iemand een opmerking maakt. Hierdoor kan de andere persoon realiseren dat het helemaal niet relevant is wat hij of zij net heeft gezegd. Het kan ook zijn dat door de gebruikte verwoording, het niet goed is overgekomen. Hierdoor geef je de andere persoon een kans om het uit te leggen en om te reflecteren.

  3. Aangeven hoe je je voelt

    Mocht de andere persoon nog steeds bij zijn of haar standpunt blijven, kun je aangeven hoe dat jou laat voelen. Het is hierbij belangrijk dat je altijd vanuit jouw gevoel praat. Dit betekent dus; geen beschuldigingen maken. Om hier een voorbeeld van te geven; Jan zegt tegen jouw op een vrijdagmiddag; ‘’jij kan wel het werk van de anderen afmaken want je vind het niet erg om langer te blijven, toch?’’. Waarop een sub-assertieve reactie zou zijn; ‘’eh… ja hoor… geen probleem’’. Terwijl je in je hoofd denkt; ‘’Waarom krijg ik dat werk toegediend? Er zijn hier genoeg anderen die dit kunnen doen! Daar gaat mijn vrijdagmiddag borrel met mijn vrienden…’’.  Dit is een voorbeeld van sub-assertief gedrag.

Bekijk de onderstaande video!

De achterliggende gedachte van sub-assertief zijn, is vaak een combinatie tussen minderwaardigheidsgevoel en gebrek aan zelfvertrouwen. Vaak is het ook de aanleiding tot een burn-out. Mensen met sub-assertief gedrag vinden het vaak ook moeilijk om nee te zeggen. Hierdoor kan vaak de workload heel erg toenemen waardoor iemand oververmoeid kan raken.

Waarom is zelfvertrouwen opbouwen belangrijk?

Laten we eerst eens gaan kijken op persoonlijk vlak. Zelfvertrouwen opbouwen is essentieel in het leven, hierdoor creëer je meer eigenwaarde en ga je sterker in je schoenen staan. Dit geeft een super voldaan gevoel, dit wil je bereiken.

Door assertiever te worden ga je buiten je eigen comfort zone kijken en verbreed je je eigen mogelijkheden. Wat je eerst misschien zag als onmogelijk, zie je dan als een uitdaging die zeker de moeite waard is omdat je weet dat je het kan.

Ook het perspectief wat anderen van jouw hebben gaat veranderen. Mensen zien sub-assertief gedrag als een zwakte en als mensen dat opmerken, bewust of onbewust, gaan ze daar gebruik van maken.

Zodra jij tegen Jan kan zeggen; ”Jan, ik heb daar nu geen tijd voor, wellicht is het een goed idee om die taken te verdelen, dan is het ook nog sneller klaar,” weet Jan dat hij dit niet nog eens kan zeggen.

Ook groei je als persoon, door meer voor jezelf op te komen en dus ook meer in jezelf gelooft, liggen de grenzen veel verder. Dit biedt dus de mogelijkheid om je persoonlijk te ontwikkelen. Dit kan zich uiten in weten wat je wil, een duidelijk korte termijn plan hebben, zelfstandiger worden, etc.

”Loving yourself starts with liking yourself, which starts with respecting yourself, which starts with thinking of yourself in positive ways.”

Zakelijk vlak

Niet alleen op persoonlijk vlak is assertiever worden belangrijk, maar ook op zakelijk vlak. Een sub-assertief persoon is vaak gelinkt aan iemand die introvert is en die zich dus niet vaak laat horen.

Terwijl vaak mensen die introvert zijn, de beste ideeën hebben. In de business wereld is het vaak zo dat als mensen je niet zien, ze jou ook vaak geen aandacht geven. Hierdoor heb je dus minder kans op promotie, positieve appraisal, salarisverhoging, etc.

Nee zeggen hoort ook bij assertief gedrag. Door voor jezelf op te komen en eerlijk aan te geven dat je het al druk genoeg hebt of gewoon geen zin hebt.

Het is begrijpelijk dat dit een schuldgevoel kan opwekken tegenover de persoon waar je nee tegen hebt gezegd. Maar plaats jezelf nou eens in die andere persoon.

Zou jij het iemand persoonlijk verwijten als iemand tegen jou zegt; ”Sorry, ik zou het graag voor je doen, maar momenteel zit ik met veel deadlines waar ik nu echt even mijn focus voor nodig heb.”

99% kans dat je dit een normale reactie vind. Waarom zou jij dan wel een schuldgevoel moeten krijgen als je nee zegt? Zet jezelf op nummer 1, altijd.

Om samen te vatten…

Samenvattend, komen we eigenlijk uit op een doel; zelfrespect. Het klinkt vrij cliché om te zeggen dat je maar een leven hebt en het meeste ervan moet maken, maar het is wel zo.

Het zou zonde zijn als je je leven wijdt aan sub-assertief zijn. Door zelfrespect te creëren, ga je meer van jezelf houden en krijg je dus meer eigenwaarde. Hierdoor zullen anderen jouw ook respecteren, maar begin bij jezelf.

Tips & Tricks over zelfvertrouwen opbouwen

  1. Kijk jezelf een keer in de spiegel aan en zeg tegen jezelf; ”ik ben mijn eigen baas en ik hou van mezelf.” Ik snap dat dit ongemakkelijk kan zijn, maar kom uit die comfort zone want dat is de eerste stap. Zeg het niet alleen om het zeggen, maar meen het echt; je praat tegen jezelf!
  2. Begin klein, zeg tegen kleine dingen nee om te oefenen. Een voorbeeld kan zijn; je partner vraagt of je (alweer) friends wil kijken, maar daar heb je echt geen zin in. Zeg dan; ”nee, vandaag niet.” Vanaf hier wordt het steeds makkelijker.
  3. Probeer je zo comfortabel in je eigen lichaam te voelen. Dit kan door kleding, make up, parfum, sieraden, etc. Het kan van alles zijn, zolang je maar jezelf voelt. Dit helpt vaak om sneller uit je comfortzone te komen.
  4. Acceptatie; dat is de bron van blijvend zelfvertrouwen. Zolang je jezelf accepteert, kan niets of niemand daar wat aan veranderen!

Hopelijk heeft dit artikel je meer informatie gegeven over zelfvertrouwen en hoe je assertiever kunt worden.

Wil je nog meer informatie over blijvend zelfvertrouwen? Klik dan hieronder voor een interessante video, hier zie je duidelijk en stap voor stap hoe je blijvend zelfvertrouwen kunt opbouwen.

Ook bieden ze hier een leerzame cursus aan hoe je blijvend zelfvertrouwen kunt opbouwen. Kortom, hoe je weer controle over je eigen leven kunt krijgen!

Believe in yourself!