Wat is mindful?

april 23, 2020 2 Door Miss. F

Wat is mindful zijn? Veel mensen relateren mindful zijn namelijk met urenlang mediteren, maar dat is dus niet zo! Ten eerste, mindful is het waarderen van het hier en nu en ervoor zorgen dat je gedachtes je vriend worden in plaats van je vijand.

Voordat je verder leest, laat me je een paar vragen stellen….

  • Heb je vaak last van stress?
  • Droom je vaak over je werk? Of droom je dat je nog aan het werk bent?
  • Zijn de meeste gedachtes die je hebt negatief?
  • Zit je niet helemaal lekker in je eigen vel?
  • Heb je het gevoel dat je het té druk hebt?
  • Vind je het moeilijk om rust te pakken voor jezelf?

Wist je dat?

95% van je gedachten is precies hetzelfde als de dag daarvoor en maar liefst 80% daarvan is negatief.

Vaak doen we met zijn allen alsof dit normaal is. Hoe vaak hoor je iemand zeggen? ‘’Ik heb het zo druk!’’ Of ‘’ik heb deze week alwéér overuren gemaakt.’’

Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat we ons lichaam en geest af en toe rust moeten geven. Je lichaam werkt namelijk 24/7 als een machine, non stop. Dag in dag uit zijn we druk met werk, school, studeren en nog veel meer dingen. Het is daarom belangrijk om soms iets terug te doen voor je geest en lichaam. Je loopt anders het gevaar dat er geen gezonde balans meer is tussen geven en nemen.

Wat cijfers…

Door wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Twente heeft 10% van de Nederlands bevolking een burn-out of heeft die gehad. Dit zijn ongeveer 1,7 miljoen mensen. Ook heeft 60% van de bevolking te maken met stress.

‘’Wanneer we ons gestrest voelen, is dat een signaal dat ons brein stresshormonen in ons lichaam pompt. Als dit enkele maanden of jaren zo door gaat, tasten deze hormonen onze gezondheid aan en maakt het ons een nerveus wrak’’ – Daniel Goleman

Door maar een paar minuten per dag jezelf de tijd te gunnen om even weg te stappen van je drukke leven, komt dat ten goede van je eigen gezondheid en welzijn.

Hieronder vind je een paar mindful tips!

  1. Schuif soms alles even van je af voor 5 minuten. Laat alles liggen waar je op dat moment mee bezig bent en verzet je gedachtes door bijvoorbeeld een stukje te gaan lopen, sporten, muziek luisteren, zingen, het kan van alles zijn. Hierdoor word je brein en gedachtes weer even opgefrist
    ~
  2. Na een drukke dag werken, kunnen je gedachtes ’s avonds nog aan het malen zijn. Dit kan gaan over of je alles wel goed gedaan hebt of misschien ben je iets vergeten te doen. Het kan ook zijn dat je iets niet moet vergeten om morgen te doen. Een tip hiervoor is; schrijf het op! Zodra je voor jezelf die gedachten vastpakt en visueel ergens opschrijft, geeft dat rust in je hoofd omdat je weet dat het ergens staat
    ~
  3. Kom erachter wat voor jou rust geeft. Voor de één is dit muziek luisteren en voor de ander is het kickboksen of een instrument bespelen. Gun jezelf die tijd om dat te doen
    ~
  4. Probeer je focus bij één ding tegelijk te houden. Als je meerdere dingen tegelijk doet, raakt je hersenactiviteit overbelast omdat het constant moet switchen tussen verschillende dingen. Hierdoor is je focus minder scherp. Door je met één ding bezig te houden ben je productiever en werk je efficiënter
    ~
  5. Een goede nachtrust is essentieel. Door goed te slapen laadt je lichaam volledige op waardoor je weer met verse energie wakker wordt. Door slecht slapen, raak je oververmoeid waardoor de kans op stress en eventueel burn-out nog groter wordt. Wil je meer weten over hoe je beter kunt slapen? Lees dan mijn blog over een betere nachtrust >>

Het is dus essentieel om je lichaam en geest die rust te geven. Stress kan namelijk leiden tot verschillende lichamelijke en psychische klachten, zoals:

Depressief
Emotieloos
Prikkelbaarheid
&
Hartkloppingen
Slapeloosheid
Vermoeidheid

Hieronder vind je een paar video’s die je wellicht kunnen helpen om op jouw manier mindful te zijn:

Mindfulness tips!
Mindfulness oefening!
Ontspannen mindfulness

Het allerbelangrijkste is dat je iets doet waar jij je goed bij voelt. Als jij oncomfortabel voelt bij 25 minuten luisteren naar mindfullness geluid, dan doe je dat niet. Hierbij moet ik wel zeggen dat als je het nog nooit eerder hebt gedaan, je er ook geen goed oordeel over kan geven.

Je weet dus pas of iets bij je past als je het geprobeerd hebt. Ik wil je dus uitdagen om nieuwe dingen te proberen en uit je comfort zone te stappen.

Je hebt hier nu gelezen wat mindfulness is en waarom het belangrijk is.

Wil je hier mee aan de slag gaan? Wil je meer rust voor jezelf creëren en minder stress?


Klik hier voor een dagelijks stappenplan! >>